KOHESI (TAUTAN)
Tautan memberi maksud keserasian
hubungan antara satu unsur linguistik dengan satu unsur lingusitik yang lain
dalam sesuatu wacana untuk menghasilkan wacana yang lengkap. Tautan atau kohesi
ini juga merupakan kesepaduan dalam penulisan. Di mana keserasian hubungan ini
dapat dilihat berdasarkan hubungan antara suatu perkataan, frasa atau ayat
dengan perkataan, frasa atau ayat yang lain dalam wacana yang sama. Melalui
tautan ini ianya sangat penting kerana ia dapat mewujudkan kesinambungan antara
sebahagian teks dengan teks yang sehingga membentuk suatu kesatuan.
Menurut Halliday dan Hassan, tautan
adalah sebagai ciri-ciri linguistik yang membantu menghubungkan satu tautan
ayat sehingga melahirkan suatu teks yang padu. Tautan dapat dipecahkan kepada
dua sudut, iaitu tautan nahuan dan tautan leksikal. Di mana kedua-dua nahuan
ini wujud dalam kesatuan teks.
Berikut merupakan contoh ayat
yang mempunyai tautan dan merupakan wacana:
Ayat 1: Aina, Farisya dan Fauzan pergi ke Kampung Selamat.
Ayat 2: Mereka ke sana untuk menghadiri majlis perkahwinan
rakan lama mereka.
Berdasarkan
contoh yang diberikan, terdapat aspek tautan dalam ayat yang diberikan.
Pekataan ‘mereka’ dalam ayat kedua merujuk kepada Aina, Farisya dan Fauzan.
Selain itu, bagi perkataan ‘sana’ merujuk kepada ‘Kampung Selamat’
2.
KOHEREN
(RUNTUTAN)
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2016), koheren
membawa maksud berhubungan, bersangkut paut atau kata lainnya ialah mempunyai
kesinambungan (keterikatan) antara satu ayat dengan ayat yang lain (dalam
sesebuah wacana) supaya mudah difahami. Koheren juga dapat dikenali sebagai
runtutan. Justeru itu, koheren atau runtutan ini merupakan asas dalam pembinaan
wacana kerana sesuatu teks itu dianggap sebagai wacana jika teks tersebut
mempunyai makna.
Berikut merupakan contoh ayat yang mempunyai koheren:
Autisme (ASD)
merupakan gangguan perkembangan neurologi, yang bermaksud memberi kesan kepada
perkembangan otak dan berlaku pada usia awal seseorang. Kecacatan perkembangan
tegal ini memberi kesan kepada kemampuan anak untuk
berkomunikasi, bersosial dan belajar seperti anak tipikal.
Melalui
contoh yang diberikan, kesinambungan idea dapat dilihat melalui perkataan
autisme, gangguan perkembangan neurologi dan kecacatan perkembangan tegal
3.
TUJUAN
Tujuan bagi sesuatu wacana adalah ditentukan oleh
penghasil wacana tersebut sama ada penulis atau pembicaranya. Bagi sesuatu
wacana ianya perlu mempunyai tujuan bagi menimbulkan interaksi yang
komunikatif. Setiap wacana yang diujarkan sama ada dalam bentuk lisan atau
tulisan pasti ianya mempunyai tujuan. Melalui tujuan ini, jenis wacana yang
digunakan akan dapat dikenalpasti. Terdapat cara bagi menentukan tujuan
seseorang penulis itu iaitu:
i.
Menentukan
Tujuan Melalui Ayat
a)
Ayat
tanya
Ayat tanya merupakan peranan yang penting dalam mengenalpasti tujuan
terhadap sesuatu ujaran atau tulisan. Menurut Ahmad Khair Mohd Nor (2017), ayat
tanya ialah ayat yang digunakan untuk menanyakan sesuatu. Dalam tulisan, ayat
tanya diakhiri oleh tanda tanya (?) manakala dalam lisan, ayat tanya diucapkan
dengan nada suara yang meninggi sebelum kesenyapan pada akhir ayat. Terdapat
dua jenis ayat tanya iaitu ayat tanya terbuka dan ayat tanya tertutup. Di mana
kedua-dua jenis ayat ini akan menghasilkan tujuan tertentu. Jika pertanyaan
merupakan ayat tanya terbuka maka jawapan yang diberikan adalah bersifat
pelbagai. Manakala bagi ayat tanya tertutup pula jawapanya terdiri daripada
‘ya’ atau ‘tidak’.
b)
Ayat
Perintah
Ayat perintah merupakan ayat
yang digunakan untuk menimbulkan sesuatu tindakan. Ayat perintah ini ditujukan kepada orang
kedua atau kata ganti nama diri orang kedua. Ayat perintah boleh dibahagikan
kepada lima jenis iaitu ayat yang bertujuan untuk menyampaikan permintaan,
suruhan, silaan, larangan dan ajakan.
c)
Ayat
seruan
Ayat seruan digunakan untuk
melahirkan sesuatu perasaan. Di mana perasaan itu adalah seperi rasa kagum,
marah, sakit, hairan dan sebagainya.
ii.
Menentukan
Tujuan Melalui Pemerihalan Teks
a)
Runtutan
Penulis atau penutur akan
menggunakan rentetan untuk tujuan memerikan teks atau peristiwa secara
berurutan. Bagi teks yang berurutan ianya akan dibaca atau didengar mengikut
rentetan. Jadi semakin pembaca atau mendengar membaca atau mendengar, tujuan
teks tersebut ditulis atau diujar akan lebih mudah difahami.
b)
Tautan
Tautan ini digunakan bagi
mewujudkan pertalian antara teks. Ianya boleh dilihat melalui pengulangan,
sinonim, antonim, ekuivalensi, penghubung, elipsis, substitusi dan kata ganti.
Apabila berlaku aspek-aspek tautan di atas, tujuan terhadap sesuatu teks itu
diujarkan atau ditulis akan semakin jelas.
4.
PENERIMAAN
Sesuatu wacana sama ada tulisan atau lisan ianya
memerlukan dua pihak iaitu pendengar atau pembaca. Pendengar dan pembaca inilah
merupakan penerima sesuatu wacana. Penerimaan meupakan pemahaman pendengar atau
penutur terhadap teks yang diujar atau ditulis. Hal ini sangat berkait rapat
dengan aspek tujuan disebabkan oleh kefahaman yang tinggi tentang tujuan
sesuatu teks akan menyebabkan tahap penerimaan terhadap teks tersebut turut
meningkat. Oleh itu, tahap penerimaan adalah tinggi apabila tahap tujuan sama
dengan tahap penerimaan. Kefahaman sesuatu wacana itu bergantung kepada pembaca
atau pendengar yang menentukannya.
Berikut merupakan tahap
penerimaan dalam wacana:
i.
Tahap
Penerimaan
Tahap
penerimaan bagi sesebuah teks adalah bergantung kepada pemahaman teks. Teks
yang dibaca atau didengar hendaklah dibaca secara berurutan. Tahap penerimaan
yang tinggi lazimnya tahap pemahamannya juga tinggi. Manakala bagi tahap
penerimaan yang rendah pula ianya dilihat apabila pembaca atau pendengar tidak
memahami teks yang dibaca atau yang diujarkan tersebut. Jika ayat atau teks
tersebut tidak dapat difahami maka ayat itu tidak dikategorikan sebagai sebuah
wacana. Hal ini disebabkan wacana yang tidak berurutan sukar untuk difahami.
Jadi, apabila perkara ini berlaku, tahap penerimaan pembaca dan pendengar
adalah rendah.
ii.
Tahap
Kebolehbacaan
Tahap kebolehbacaan adalah
tahap yang melibatkan aspek proses membaca iaitu kefahaman dan kefasihan. Hal
ini dikatakan demikian kerana pemahaman bukanlah sekadar dikaitkan dengan
makna-makna yang terdapat dalam tulisan bercetak, tetapi ia juga bergantung
kepada kelancaran, kefasihan, tarikan dan minat terhadap bahan yang dibaca.
Perkara ini penting agar pembaca atau pendengar dapat memahami sesebuah wacana
atau teks yang disampaikan oleh penutur atau penulis. Jadi, aspek kebolehbacaan
seseorang pembaca dalam tahap penerimaan sangat penting agar dapat membaca sesebuah
wacana dengan baik dan dapat memahami tujuan wacana yang ingin disampaikan.
5.
MAKLUMAT
Setiap atau sesebuah wacana
mempunyai maklumat yang ingin disampaikan. Di mana maklumat terdiri daripada
dua jenis iaitu maklumat lama dan maklumat baharu. Maklumat lama merupakan
maklumat yang telah dinyatakan terdahulu manakala maklumat baharu pula
merupakan maklumat yang baru sahaja dinyatakan dengan andaian pendengar atau
pembaca tidak mengetahui maklumat itu sebelum ini.
Berikut merupakan contoh
maklumat lama dan maklumat baharu:
Firdaus memandu
kereta berwarna kelabu itu.
-Maklumat Lama
Kereta itu
kepunyaan ayahnya.
– Maklumat Baharu.
6.
KEADAAN
Keadaan ialah latar sewaktu
bahasa tersebut digunakan dan ia membantu pendengar atau pembaca memahami
sesuatu wacana. Ungkapan “Sila masuk”, misalnya, difahami kerana digunakan
dalam keadaan latar seseorang mempelawa seorang lain masuk ke dalam bilik atau
rumahnya. Sesuatu wacana yang diujarkan itu perlulah sesuai dengan keaadan.
Jadi, bagi menjadikan sesuatu wacana itu sesuai dengan keadaan, pemilihan kata,
frasa atau ayat adalah penting.
7.
INTERTEKS
Interteks memberi maksud
wacana yang bergantung kepada wacana yang lain. Di mana wacana-wacana lain itu
memainkan peranan penting bagi membantu seseorang itu memahami wacana dengan
mudah. Apa yang boleh dikatakan, kefahaman seseorang terhadap sesebuah wacana
bergantung kepada pengetahuannya terhadap perkara yang sedang dibaca atau
didengarnya itu.
RUJUKAN
Ahmad Khair Mohd Nor. (2017). Teks Lengkap
Tatabahasa Bahasa Melayu STPM. Selangor:
Pustaka Salam Sdn. Bhd
Kamus Dewan Edisi Keempat. (2016). Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Mohd Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan
Abdul & Adenan Ayob. (2012).
Tatabahasa Wacana. Tanjong Malim: Emeritus Publication.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan