TUJUAN
Tujuan bagi sesuatu wacana adalah ditentukan oleh penghasil wacana tersebut sama ada penulis atau pembicaranya. Bagi sesuatu wacana ianya perlu mempunyai tujuan bagi menimbulkan interaksi yang komunikatif. Setiap wacana yang diujarkan sama ada dalam bentuk lisan atau tulisan pasti ianya mempunyai tujuan. Melalui tujuan ini, jenis wacana yang digunakan akan dapat dikenalpasti. Terdapat cara bagi menentukan tujuan seseorang penulis itu iaitu:
i.
Menentukan
Tujuan Melalui Ayat
a)
Ayat
tanya
Ayat tanya merupakan peranan yang penting dalam mengenalpasti tujuan terhadap sesuatu ujaran atau tulisan. Menurut Ahmad Khair Mohd Nor (2017), ayat tanya ialah ayat yang digunakan untuk menanyakan sesuatu. Dalam tulisan, ayat tanya diakhiri oleh tanda tanya (?) manakala dalam lisan, ayat tanya diucapkan dengan nada suara yang meninggi sebelum kesenyapan pada akhir ayat. Terdapat dua jenis ayat tanya iaitu ayat tanya terbuka dan ayat tanya tertutup. Di mana kedua-dua jenis ayat ini akan menghasilkan tujuan tertentu. Jika pertanyaan merupakan ayat tanya terbuka maka jawapan yang diberikan adalah bersifat pelbagai. Manakala bagi ayat tanya tertutup pula jawapanya terdiri daripada ‘ya’ atau ‘tidak’.
b)
Ayat
Perintah
Ayat perintah merupakan ayat
yang digunakan untuk menimbulkan sesuatu tindakan. Ayat perintah ini ditujukan kepada orang
kedua atau kata ganti nama diri orang kedua. Ayat perintah boleh dibahagikan
kepada lima jenis iaitu ayat yang bertujuan untuk menyampaikan permintaan,
suruhan, silaan, larangan dan ajakan.
c)
Ayat
seruan
Ayat seruan digunakan untuk melahirkan sesuatu perasaan. Di mana perasaan itu adalah seperi rasa kagum, marah, sakit, hairan dan sebagainya.
ii. Menentukan Tujuan Melalui Pemerihalan Teks
a)
Runtutan
Penulis atau penutur akan
menggunakan rentetan untuk tujuan memerikan teks atau peristiwa secara
berurutan. Bagi teks yang berurutan ianya akan dibaca atau didengar mengikut
rentetan. Jadi semakin pembaca atau mendengar membaca atau mendengar, tujuan
teks tersebut ditulis atau diujar akan lebih mudah difahami.
b)
Tautan
Tautan ini digunakan bagi mewujudkan pertalian antara teks. Ianya boleh dilihat melalui pengulangan, sinonim, antonim, ekuivalensi, penghubung, elipsis, substitusi dan kata ganti. Apabila berlaku aspek-aspek tautan di atas, tujuan terhadap sesuatu teks itu diujarkan atau ditulis akan semakin jelas.
2.
PENERIMAAN
Sesuatu wacana sama ada tulisan atau lisan ianya
memerlukan dua pihak iaitu pendengar atau pembaca. Pendengar dan pembaca inilah
merupakan penerima sesuatu wacana. Penerimaan meupakan pemahaman pendengar atau
penutur terhadap teks yang diujar atau ditulis. Hal ini sangat berkait rapat
dengan aspek tujuan disebabkan oleh kefahaman yang tinggi tentang tujuan
sesuatu teks akan menyebabkan tahap penerimaan terhadap teks tersebut turut
meningkat. Oleh itu, tahap penerimaan adalah tinggi apabila tahap tujuan sama
dengan tahap penerimaan. Kefahaman sesuatu wacana itu bergantung kepada pembaca
atau pendengar yang menentukannya.
Berikut merupakan tahap
penerimaan dalam wacana:
i.
Tahap
Penerimaan
Tahap penerimaan bagi sesebuah teks adalah bergantung kepada pemahaman teks. Teks yang dibaca atau didengar hendaklah dibaca secara berurutan. Tahap penerimaan yang tinggi lazimnya tahap pemahamannya juga tinggi. Manakala bagi tahap penerimaan yang rendah pula ianya dilihat apabila pembaca atau pendengar tidak memahami teks yang dibaca atau yang diujarkan tersebut. Jika ayat atau teks tersebut tidak dapat difahami maka ayat itu tidak dikategorikan sebagai sebuah wacana. Hal ini disebabkan wacana yang tidak berurutan sukar untuk difahami. Jadi, apabila perkara ini berlaku, tahap penerimaan pembaca dan pendengar adalah rendah.
ii.
Tahap
Kebolehbacaan
Tahap kebolehbacaan adalah
tahap yang melibatkan aspek proses membaca iaitu kefahaman dan kefasihan. Hal
ini dikatakan demikian kerana pemahaman bukanlah sekadar dikaitkan dengan
makna-makna yang terdapat dalam tulisan bercetak, tetapi ia juga bergantung
kepada kelancaran, kefasihan, tarikan dan minat terhadap bahan yang dibaca.
Perkara ini penting agar pembaca atau pendengar dapat memahami sesebuah wacana
atau teks yang disampaikan oleh penutur atau penulis. Jadi, aspek kebolehbacaan
seseorang pembaca dalam tahap penerimaan sangat penting agar dapat membaca sesebuah
wacana dengan baik dan dapat memahami tujuan wacana yang ingin disampaikan.
RUJUKAN
Mohd Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan
Abdul & Adenan Ayob. (2012). Tatabahasa
Wacana. Tanjong Malim: Emeritus Publication.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan