Tautan membawa makna keserasian hubungan antara satu unsure linguistik dengan unsure linguistik yang lain dalam penghasilan sebuah bentuk wacana yang lengkap. Selain itu, tautan juga boleh membawa maksud kesepaduan dalam sebuah penulisan. Kesepaduan hubungan ini boleh terlihat dalam hubungan antara perkataan, frasa, atau ayat dengan perkataan, frasa atau ayat yang lain dalam wacana yang sama. Jika berlaku tautan dalam sebuah wacana, maka akan terbentuk satu kesinambungan ayat antara teks sehingga membentuk kesatuan (Mohd Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul & Adenan Ayob, 2012).
Analisis teks atau wacana dipengaruhi oleh Halliday dan Hassan (1976)
terutamanya dalam aspek kohesi dan koheran. Halliday dan Hasan menyatakan teks
terbina daripada intersentential linguistic features (ciri-ciri yang
membina teks) dan menamakannya sebagai cohesive ties. Menurut mereka
lagi tautan terbahagi kepada lima jenis iaitu rujukan, penggantian, elipsis,
penghubung, dan tautan leksikal. Sanat Md. Nasir telah menggunakan perkataan
pindaan dalam Model Tautan Pindaan Sanat Md. Nasir (2002) yang membawa maksud
model asalnya daripada Halliday dan Hasssan (1976). Model ini telah mengalami
penyusunan semula, tambahan dan penekanan aspek tertentu dalam kajian tautan
aliran sistematik. Melalui model Sanat Md. Nasir ini beliau membahagikan tautan
kepada tiga jenis utama iaitu tautan perulangan, tautan kolokasi dan tautan
penghubung ayat. Berikut merupakan tautan utama dengan pembahagian subjenis
tautan masing-masing (Zambri Salleh dan Abdull Sukor
Shaari, 2009).
Jenis Tautan
Utama |
Subjenis
Tautan |
Tautan Perulangan |
·
Tautan Perulangan Rujukan ·
Tautan Perulangan
Penggantian ·
Tautan Perulangan Elipsis ·
Tautan Perulangan Leksikal ·
Tautan Perulangan Parafrasa ·
Tautan Perulangan
Paralelisme ·
Tautan Perulangan Struktur
dan Makna Sama |
Tautan Kolokasi |
·
Tautan Kolokasi Antoniman ·
Tautan Kolokasi Kohiponiman ·
Tautan Kolokasi Hasil ·
Tautan Kolokasi Sifat |
Tautan Penghubung Ayat |
·
Tautan Penghubung Ayat
Tambahan ·
Tautan Penghubung Ayat
Tentangan ·
Tautan Penghubung Ayat
Sebab-Musabab ·
Tautan Penghubung Ayat Waktu ·
Tautan Penghubung Ayat
Terusan |
Model Tautan Pindaan Sanat Md Nasir (2002)
RUNTUTAN
Runtutan juga
boleh dimaksudkan dengan koheran. Runtutan diistilahkan sebagai perantaraan
gagasan idea yang menunjukkan sesuatu fikiran terjalin dalam sebuah cerita atau
peristiwa untuk membentuk sebuah teks. Sebuah cerita yang dikarang mempunyai
makna yang ingin disampaikan. Ujaran yang hadir dalam teks akan membawa makna
untuk menyampaikan pengetahuan sebenar. Secara keseluruhannya, runtutan boleh
diistilahkan sebagai sebuah gagasan idea yang terbentuk bagi menyampaikan
sesuatu idea yang mengandungi makna.
F.J D’ Angelo membahagikan runtutan kepada:
i.
Aditif atau penambahan |
Aditif atau penambahan bermaksud memberi maklumat tambah terhadap
perkara yang telah diberitahu dalam ayat sebelumnya. Contoh: Anis seorang murid yang bijak dalam semua mata pelajaran. Tambahan pula, dia seorang yang mempunyai budi
pekerti yang tinggi. Perkataan “tambahan pula” dalam
ayat menunjukkan berlakunya penambahan maklumat dalam ayat tersebut. |
ii.
Rentetan |
Rentetan bermaksud penanda bagi memperkatakan sesuatu perkara
secara berurutan. Rentetan ini digunakan untuk memberi penjelasan mengenai
situasi atau proses yang berlaku. |
iii.
Pengulangan |
Pengulangan merupakan perkara yang sering digunakan untuk
dijadikan sebagai penegasan sesuatu maklumat yang diperkatakan dalam wacana.
Pengulangan ayat atau perkataan ini membolehkan pembaca jelas dengan perkara
yang dibaca dan perkara yang ingin dijelaskan. |
iv.
Penekanan |
Penekanan biasanya menggunakan ayat atau perkataan yang menandakan
penegasan terhadap sesuatu perkara. Contoh perkataan yang membawa erti
penekanan ialah memang, sungguh, juga, sesungguhya dan lain-lain kata
penegas. |
v.
Pertentangan |
Pertentangan digunakan untuk mewujudkan penambahan kesan koheran
dalam sesuatu teks. Pertentangan ini terjadi hasil kewujudan dua gagasan idea
yang mempunyai percanggahan. Pembelajaran berpusatkan murid sangat berkesan
untuk digunakan oleh pendidik tetapi masih ramai pendidik yang menggunakan kaedah
pembelajaran berpusatkan guru. |
vi.
Parallel |
Parallel atau kesejajaran merujuk kesamaan struktur dalam pasangan
kata, frasa atau klausa yang berhubungan. Waktu pencuri masuk saya sedang
bermain telefon. Saya juga sedang berbaring atas katil sehingga saya tidak
menyedari kehadiran pencuri. |
Harimurti Kridalaksana mengasingkan runtutan kepada:
Ø Alasan dan akibat
Ø Sebab dan akibat
Ø Hasil kegagalan
Ø Perbandingan
Ø Aditif temporal
Ø Ibarat
Rujukan:
Mohd Rashid Md
Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul dan Adenan Ayob. (2012). Tatabahasa Wacana. Tanjong Malim: Emiretus
Publication.
Zambri Salleh
dan Abdull Sukor Shaari (2009). Kesan model unsur tautan terhadap pengajaran karangan Bahasa Melayu. Malaysian
Journal of Learning and Instruction (MJLI), vol. 6, 55-78.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan